Környezetvédelem
KÖZBESZERZÉSI DOKUMENTUMOK
2011 közbeszerzési terv-Társulás-Heves | |
KÉ_27330_2010_AF-Eger_hulladék_PR.pdf |
|
KÉ_27348_2010_AF-Eger_hulladék_projektmen.pdf |
|
TED_274880_2010_AF-Eger_projektmen.pdf |
A Heves Megyei Regionális Hulladékgazdálkodási Társulás rekultivációs projektjének hivatalos honlapja
A települési szilárdhulladék-lerakókat érintő térségi szintű rekultivációs programok elvégzése” (KEOP-7.2.3.0 )
Letölthető : közbeszerzési terv
Friss hírek, események
A "Heves Megyei Regionális Hulladékgazdálkodási Társulás működési területén a bezárt települési szilárd-hulladék lerakók rekultivációja" című második fordulós projektet a Társulás megnyerte.
Mi is az a rekultiváció?
- Egy hulladék- vagy szeméttelep bezárása, megfelelően biztonságos utólagos szigetelése és visszaillesztés régi környezetébe, a körülölelő tájba;
- vagy a területen lévő összes hulladék felszedése, elszállítása, szükség esetén teljes földcseréje, a terület rehabilitálása)
Közvélemény-kutatás készült a résztvevő települések környezettudatosságáról
2009. áprilisában 9 érintett településen 250 embert kérdeztünk környezettudatossággal és a rekultivációval kapcsolatban. Az volt a célunk, hogy megvizsgáljuk: milyen az emberek tájékozottsága a hulladékkezelés terén, mit tudnak a helyi szeméttelep sorsáról, milyen információik vannak a folyamatban levő Európai Uniós beruházásról.
Környezettudatosság
A környezettudatosság terén a lakosság tájékozottnak bizonyult, a megkérdezettek 30 %-a rendszeresen figyel arra, hogy a kezelést igénylő hulladékokat megfelelő helyre juttassa, további 9 %-uk pedig általában betartja az ismert szabályokat.
A feni eredményeken belül persze nagy az eltérés a különböző hulladéktípusok esetében: a lemerült elemek gyűjtése és a csomagolás nélküli vásárlás határozottan ígéretes arányokat mutat: a résztvevők több, mint 50%-a rendszeresen, vagy általában odafigyel ezekre. Rosszabb azonban a helyzet a visszaváltható palackba töltött üdítőitalok vásárlása és az elektronikai hulladékok, valamint a lejárt gyógyszerek leadása esetében.
Sajnos az emberek 1/3-át nem érdeklik ezek a hulladékgyűjtési szempontok, vagy úgy látják nincs ilyen jellegű kötelezettségük, felelősségvállalásuk a háztartásban keletkező hulladékokkal szemben. További 16% pedig úgy érzi nincs lehetősége a felsorolt szempontok figyelembe vételére, vagy egész egyszerűen nem tudja, hogyan kell kezelni az ilyen típusú hulladékokat.
Hulladéklerakó
A helyi hulladéklerakókkal kapcsolatos válaszokból kitűnik, hogy sokan úgy látják: a jelenlegi állapot hosszútávon nem tartható fent. A megkérdezettek 54%-a szerint a hulladéklerakó hozzájárul a település környezetének szennyezéséhez, ám sokan nem tudnak a szeméttelep okozta kockázatokról.
Viszont mikor a résztvevőket arról kérdeztük, szerintük miért kell bezárni a helyi hulladéklerakót nagyrészt több okot is felsoroltak, és alapvetően indokoltnak találták a bezárást.
Rekultiváció
A rekultiváció fogalmának meghatározására a résztvevők közül 38-an vállalkoztak. A három felajánlott lehetőség közül választók a felhalmozott hulladék szigetelését látták fontos szempontnak.
Rekultivációs projekt
A helyzet megoldására irányuló beruházásról úgy tűnik egyelőre kevesen értesültek. A tervezett Uniós projektről a kérdezettek közel 80%-ának semmilyen információja nincs, de ez az arány a beruházás munkálatainak megkezdése előtt, megfelelő tájékoztatás eredményeképpen még jelentősen javulhat.
A térségi szintű kezdeményezés - mára már projekt - története
A projekt keretében fejlesztendő tevékenység az önkormányzati tulajdonban lévő települési szilárd hulladéklerakók rekultiválása (a hulladék kezelése és a területek megfelelő gondozása által azok „visszaadása” a természetnek). A rekultivációt nem csak társadalmi, gazdasági és környezetvédelmi okok indokolják, hanem a jelenleg hatályos jogszabályok is megkövetelik.
A területen lévő lerakók döntő többsége az 1970-es években létesült. Ekkor a városi és községi Tanácsok jelölték ki a hulladék elhelyezésére szolgáló területet. A helykijelöléseknél azonban sok esetben nem vették figyelembe a környezetvédelmi szempontokat.
A lerakók rendszeres művelése (hulladék elterítése, takarása stb.) nem történt meg.
A környezetvédelmi jogszabályok megjelenését követően, a szigorodó előírásoknak köszönhetően a lerakók sorban bezártak, de a rekultivációjuk nem történt meg. A határozatok alapján a jelenleg működő lerakók 2009. július 15-ig bezárásra kerülnek.
Az előzetes felmérési információk, valamint az önkormányzatok által szolgáltatott adatok felhasználásával a jelzett helyszíneket 2007. május 15. és június 15. közötti időszakban helyszíni bejárással felmérték. A térségben 45 lerakót regisztráltak. Ezeknek nagyobb része megfelelt jelen pályázat feltételeinek, de a többi is vállalta, hogy a pályázat beadásig rendezi a helyzetét.
Jelen
A projektről már elkészült egy előzetes megvalósíthatósági tanulmány, mely a 2007-es adatokat vette alapul. Jelenleg a területeket újra felmérik, hogy a második fordulóban is pontos, friss adatokkal dolgozhassanak, a munkálatok várhatóan 2011-ben kezdődhetnek meg.
Természetvédelemi területek gazdagsága
Az Észak-magyarországi régióban helyezkedik el országunk legnagyobb kiterjedésű természetvédelmi területe. A régióban négy nemzeti park: Duna-Ipoly Nemzeti Park, Bükki Nemzeti Park, Aggteleki Nemzeti Park, Hortobágyi Nemzeti Park, és öt tájvédelmi körzet: Borsodi Mezőségi, Hevesi Fűvespuszták, Hollókői, Ipolytarnóci Ősmaradványok Természeti Terület, Karancs-Medves, Kelet-Cserhát, Kesznyéteni, Lázbérci, Mátrai, Tarnavidéki, Tokaj-Bodrogzúg, Zempléni található.
A fentiekben említett nemzeti parkok és tájvédelmi körzetek a Natura 2000 program részei. Ezek a területek a természeti értékek védelme miatt fokozott figyelmet igényelnek az infrastrukturális fejlesztések megvalósítása során. A rekultivációs programban megjelölt lerakók közül a recski és a tarnamérai lerakó a Natura 2000 programban Különleges Madárvédelmi Terület minősítést kapott. Ez a körülmény különösen indokolja, hogy minél előbb elkezdődhessen a mesterséges tevékenység következményeinek helyreállítása. De nem csak a környezetvédelmi területek védelme érdekében fontos a rekultivációs projekt megvalósítása. A projekt elsődleges célja a szennyezőforrások feltárása, a szennyezések megszűntetése, ezáltal a felszín alatti vízkészlet és a földtani közeg védelme, ugyanakkor több lerakó közvetlenül élővíz mellett, vagy annak egy-két száz méteres körzetében, árterületen helyezkedik el, ami fokozottan veszélyezteti a felszíni vizek tisztaságát.
A rekultiváció elmaradásával járó kockázatok - nem csak környezeti, de társadalmi ügy is
Környezeti kockázatok:
A területen működő hulladéklerakók műszaki feltételei nem felelnek meg a hatályos jogszabályoknak, így bezárásukra 2009. július 15-vel mindenképpen sor kerül. Ám a bezárt, de rekultiválatlan hulladéklerakók esetében tovább folytatódhat a talaj és a felszín alatti vizek szennyezése (azaz a környezeti veszélyeztetés növekszik), sőt valószínűsíthető, hogy a meglévő megtűrt hulladéklerakók tovább üzemelnének. Pedig az érintett térségben számos helyen természet-, víz- és talajvédelmi szempontból érzékeny területek találhatók, amelyek károsítása, veszélyeztetése nem folytatható. Emellett a hulladékok szelektív gyűjtése csak jóval hosszabb időszakon belül következne be.
Társadalmi kockázatok:
A rekultiválandó lerakóval rendelkező települések között számos hátrányos helyzetű önkormányzat található, amely éppen azért csatlakozott a társuláshoz, mivel saját erejéből nem tudja megoldani a hulladékgazdálkodással kapcsolatos kötelező önkormányzati feladatokat.
A jelenlegi helyzet több lerakó esetében még rövidtávon sem fenntartható, de minden esetben a közeljövőben szükséges a rekultiváció elvégzése. A mostani helyzet fennmaradásának következményei mind környezeti, mind gazdaságági szempontból már most egyértelműek.
Másik fontos szempont, hogy a rekultiválandó hulladéklerakók általában a falvak városok szélén, a szociálisan hátrányos helyzetű csoportok által lakott térségekben találhatók. Mivel a rekultiválatlan lerakó látványa (esetlegesen szaga) eleve negatívan befolyásolja az emberek ingatlan vásárlásra vonatkozó döntését, ezért a lerakó körül található ingatlanok értéke alacsonyabb. Amennyiben a terület rekultiválásra kerül, megszűnik a negatív hatás, így a lerakó körül lakó – esetlegesen szociálisan is hátrányos – rétegek társadalmi helyzete javul, hiszen ingatlanjaik értéke növekszik. További pozitív társadalmi hatás a falvak, városok tájképének javulása, amely egyúttal a környék turisztikai potenciálját is növelheti.
A projekt illeszkedése az országos és regionális tervekhez
A projekt kidolgozásakor a résztvevők nagy hangsúlyt fektettek rá, hogy annak minden eleme alkalmazkodjon az Európai Uniós, országos, regionális és helyi környezetvédelmi előírásokhoz, programokhoz és hulladékgazdálkodási tervekhez.
Négy tervet emelnénk ki ezek közül: az Országos Hulladékgazdálkodási Tervet, az Új Magyarország Fejlesztési Tervet, az Észak-magyarországi Operatív Programot, és a Környezet és Energia Operatív Programot. Ezek mindegyike fogalakozik a felszíni és felszín alatti vizek védelmével, valamint tartalmaz rekultivációval kapcsolatos terveket. A projekt ezek alapján készül el, ezáltal hozzájárulva az országos célkitűzések teljesüléséhez.
Lerakók rekultiválásának módjai, azok folyamata
A vizsgálati adatok alapján a lerakókat két csoportra bontjuk helyben, illetve felszámolással rekultiválandókra. Első körben meg kell határozni – az illetékes Környezetvédelmi Hatósággal egyeztetve –, hogy mely lerakók kerülnek felszámolásra és melyek helyben rekultiválásra. A helyben rekultiváció esetén a 20/2006 (IV.5) KvVM rendeletben előírt feltételeknek megfelelően a lerakók együtemű, vagy kétütemű rekultivációra kerülnek. Felszámolásra a korábbi kötelezések szerint, illetve a felülvizsgálatok során kapott adatok elemzése alapján kerülnek a lerakók.
A felszámolás és helyben rekultiváció közös feladatai
Minden rekultiválásra kerülő lerakó kisebb-nagyobb mértékben egyedi eset, de a rekultiváció végrehajtása és folyamatai, azért jól általánosíthatók. A projekt végrehajtása során a rekultiváció/felszámolás munkafolyamatait az alábbiakban mutatjuk be.
Első lépésként mindkét esetben a növényzet irtására és a bontási munkálatok elvégzésére kerül sor. A növényzettel borított munkaterület megtisztítását a munkát akadályozó növényzettől - fakivágás, tuskózás, bozótirtás, gyepfeltörés - a zöldterületek, fák védelmére vonatkozó helyi és országos hatósági és jogszabályi előírások betartásával, a szükséges engedélyek megszerzésével, a megfelelő tervek és szakvélemények elkészítésével lehet végrehajtani. Ezután következhetnek a bontási munkák, aminek során az egyes hulladéklerakók esetében a funkciójukat vesztett létesítményeket, berendezéseket számolják fel. A bontás során keletkezett hulladékot természetesen megfelelően osztályozzák és kezelik a munka végeztével.
A lerakók felszámolásának specifikus feladatai
A felszámolás során a felszedésre kerülő hulladékok összetétele lényeges szempont, mivel azt szedés közben szétválogatják, az úgynevezett külön kezelendő hulladékoktól elválasztják a B3 alkategóriájú maradék hulladékot, majd külön kezelik. Ezt követi a tereprendezés fázisa, ami a rekultivációs tervekben megjelölt, illetve a tervrajzokon ábrázolt morfológiai állapot előállítását jelenti, a rendezett terepet a táj, környezet formáiba simítják el. Majd a felszámolás során a felszedésre kerülő hulladékból méret, térfogatsúly, és egyéb fizikai tulajdonságok alapján megtervezett helyszíni válogatással külön választják a különböző hulladékfajtákat. A helyszíni válogatást követően a maradék hulladékot, engedéllyel rendelkező lerakóba szállítják, helyben csak az inert (jelentéktelen környezeti szennyezést okozó) és a komposztálódott hulladék marad.
Helyben rekultiváció specifikus feladatai
A helyben történő rekultiváció természetesen teljesen más feladatokat kíván. Ezek közül az első lépés a hulladék összetolása, áthalmozása, és tömörítése, ezáltal a tervrajzokon szereplő morfológiai állapot megvalósítása. Mivel a hulladékban még teljesen le nem bomlott szerves anyagok lehetnek, a bomlási folyamat a felszín utólagos süllyedését eredményezheti, ezért a hulladékáthalmozást folyamatos tömörítés mellett végzik. A kétütemű rekultivációk esetén először az átmeneti záró réteget kell kialakítani. Ennek feladata, hogy a hulladékban lévő szerves anyag további bomlását elősegítse. Az átmeneti záró réteg nem biztosít teljes vízzáróságot, így a hulladéklerakón keletkező csurgalékvizet ebben az időszakban vissza lehet forgatni, ezzel is elősegítve a gyorsabb bomlási folyamatokat. Az átmeneti záró réteg biztosítja továbbá a depóban kialakuló gázok ellenőrzött körülmények közötti távozását is, így nem következhet be öngyulladás, robbanás. Végleges záró réteg készítése a következő lépés, amit az együtemű rekultivációnál közvetlenül, illetve a kétütemű rekultivációnál csak az ideiglenes záró réteg lerakása után, a szerves anyagok bomlási fázisának befejeződését követően lehet kialakítani. Majd a kiegyenlítő réteg is a helyére kerülhet, melynek funkciója a hulladéktest finom tereprendezése. Ezt követően egy gázelvezető réteg, majd egy szigetelő réteg kerül kialakításra. Ez utóbbi funkciója a rekultivált lerakóra hulló csapadék hulladék közé szivárgásának minimalizálása. Erre kerül rá egy szivárgó réteg, ami a fedőrétegen átszivárgó vizet vezeti el a szigetelőréteg felszínén. Majd az ásványi anyagú réteg és a geodrén réteg kialakítása után következik a fedőréteg készítése, mely minimalizálja az átszivárgó csapadékvíz mennyiségét, védi az alatta lévő rétegeket, valamint a növényzet telepítéséhez szükséges megfelelő környezetet és tápanyagokat biztosítja.
A munkálatok viszont nem érnek véget ennyivel. A hulladéklerakók utógondozását a felügyelőség által a rekultivációs engedélyekben előírt módon és ideig el kell végezni. Ennek érdekében gázellenőrző kutakat is létre kell hozni a területen, hogy különböző mélységekből vett minták segítségével követhessék nyomon a rétegek alatti gázfejlődést. Emellett lehetőség szerint meg kell akadályozni a rendezett területre történő illegális hulladéklerakást, továbbá gondoskodni kell az esetlegesen lerakott hulladék engedélyezett módon történő ártalmatlanításáról. A hulladéktest szintjének változásait folyamatosan figyelni kell, a keletkező gödröket földdel kell kiegyenlíteni
Jótékony hatás – a rekultiváció várható eredményei
A projekt megvalósulása várhatóan számos pozitív eredményt fog hozni. Ezek közül a legszembetűnőbbek a környezeti változások, de nem csak ezen a területen jelenthet előremozdulást a sikeres kivitelezés. Társadalmi és gazdasági előnyöket is tartogat a rekultiváció.
Várhatóan megszűnik a lerakók jelentette környezeti kockázat, és a felszín alatti és feletti vizek szennyeződésének a veszélye, javul a levegőminőség, megszűnik az esetlegesen érzékelhető szaghatás, gazdagodik a természeti környezet, a környék növény és állatvilága, új birtokba vehető területet talál magának.
Ám ezek mellett a környezeti előnyök mellett társadalmi előnyök is megjelennek. A beruházások javítják a falvak, városok tájképét, ezáltal hozzájárulnak a helyi lakosság egészséges, tiszta környezethez való jogának kiteljesedéséhez, valamit a hátrányos helyzetű települések, legkevésbé fejlett részein valósulnak meg, így javítják az esélyegyenlőséget a térségben, csökkentik a társadalmi depressziót. Sőt a beruházások lehetőséget biztosítanak a foglalkoztatás bővülésére, ezzel további előnyöket biztosítva a helyi lakosság számára, ezáltal nő a térségben a foglalkoztatás, javulnak a jövedelmi viszonyok.
A fent felsorolt előnyök mellett pedig a tájképjavulásnak köszönhetően, növekedhet a turisztikai potenciál, valamint a környezeti kockázat csökkenése miatt vonzóbb befektetési környezetet jelenthet a térség a továbbiakban.
Térképek - Fotók
Megvalósulás földrajzi helyét bemutató közigazgatási térkép
A Hevesi Hulladékgazdálkodási Társulás Tagönkormányzatai:
Statisztikai adatok
A projektben résztvevő 43 településen összesen 45 hulladéklerakó található, ebből 16 jelenleg is működik. Különös környezeti veszélyforrást jelent 2 lerakó, hiszen Natura 2000 területen található, emellett a régió felszíni és felszín alatti vizeit veszélyezteti, hogy a lerakók közül 12 magas vízállású területen fekszik.
Település
|
Lakosság (fő)
|
Be van zárva / működik
|
Natura 2000 termületet érint-e?
|
Magas vízállású területen, ártéren fekszik-e?
|
Aldebrő | 790 | be van zárva | nem | igen |
Andornaktálya | 2816 | be van zárva | nem | nem |
Apc | 2781 | működik | nem | nem |
Ároktő | 1298 | be van zárva | nem | nem |
Bodony | 886 | be van zárva | nem | nem |
Boldog | 3171 | működik | nem | igen |
Buják | 2299 | működik | nem | nem |
Bükkábrány | 1758 | be van zárva | nem | nem |
Csány | 2323 | be van zárva | nem | nem |
Ecséd | 3518 | be van zárva | nem | igen |
Eger | 56957 | be van zárva | nem | nem |
működik | nem | nem | ||
Egercsehi | 1628 | működik | nem | nem |
Erdőkürt | 599 | működik | nem | nem |
Feldebrő | 1182 | be van zárva | nem | igen |
Hatvan | 24031 | működik | nem | nem |
Hejőkürt | 310 | be van zárva | nem | nem |
Hort | 3868 | be van zárva | nem | igen |
Istenmezeje | 1914 | be van zárva | nem | nem |
Jászfényszaru | 5967 | működik | nem | nem |
Kál | 3758 | működik | nem | nem |
Kálló | 1555 | működik | nem | nem |
Kápolna | 1609 | be van zárva | nem | nem |
Kerecsend | 2289 | be van zárva | nem | nem |
Kisköre | 3215 | működik | nem | igen |
Kompolt | 2209 | be van zárva | nem | nem |
Mátraballa | 879 | be van zárva | nem | nem |
Mezőkeresztes | 4327 | be van zárva | nem | igen |
Nagytálya | 885 | be van zárva | nem | nem |
Noszvaj | 1709 | be van zárva | nem | nem |
Ostoros | 2570 | működik | nem | nem |
Parád | 2207 | működik | nem | nem |
Pétervására | 2458 | működik | nem | nem |
Recsk | 3158 | be van zárva | igen | nem |
Sajóhidvég | 1109 | be van zárva | nem | igen |
Sirok | 2113 | működik | nem | nem |
Szarvaskő | 360 | be van zárva | nem | nem |
Szirák | 1193 | be van zárva | nem | nem |
Taktaharkány | 4116 | be van zárva | nem | igen |
be van zárva | nem | igen | ||
Tarnaméra | 1785 | be van zárva | igen |
igen |
Tibolddaróc | 1538 | be van zárva | nem | nem |
Tiszaújváros | 1851 | működik | nem | igen |
Vanyarc | 1357 | be van zárva | nem | nem |
Verpelét | 4106 | be van zárva | nem |
nem
|
Linkek
Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium - Fejlesztési Igazgatóság
http://www.fi.kvvm.hu
Natura 2000
http://natura.2000.hu/
Magyar Nemzeti Park Igazgatóságok
http://www.nemzetipark.gov.hu/
Észak-magyarországi Környezetvédelmi Vízügyi Igazgatóság
http://www.ekovizig.hu/
Észak-magyarországi Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség
http://emiktvf.zoldhatosag.hu/
Új Magyarország Fejlesztési Terv
http://www.nfu.hu/uj_magyarorszag_fejlesztesi_terv_2