Elmaradt építményadó adatbejelntő pótlása
Mit tehetek, ha nem megfelelően jelentettem be az építményadómat, nem közöltem a bekövetkezett változásokat, vagy nem vettem igénybe helyi adókedvezményt?
Az adószámla egyenlegek, illetve fizetési felhívások kézhezvételekor szembesülnek egyes adózók azzal, hogy nem helyesen adóznak adóköteles építményeik után. Az elmaradt adatbejelentés benyújtás pótolható és ennek következtében változhat – akár több évre visszamenőlegesen is - az éves építményadó fizetési kötelezettség.
Mivel az adónem ún. „kivetéses" jellegű vagyoni típusú helyi adó, így az adó alanya az adatbejelentő lap benyújtásával jelenti be, változtatja, módosítja, illetve szünteti meg az adókötelezettségét. Az építményadó előírása vagy törlése határozatban történik és annak véglegessé válását követően jelenik meg az adószámlán.
Felhívjuk a figyelmet arra, hogy önmagában az ingatlan nyilvántartásban történő változás átvezetés nem elegendő és nem helyettesíti az adatbejelentést.
Az építményadóban 2021. január 1-jei állapotnak megfelelően azon adóalanyok, akiknek az építményükkel - építmény szolgálhat lakásra vagy minden más nem lakás céljára is - kapcsolatosan bármilyen adóztatást érintő változás történt előzőleg, arról 2021. január 15-ig adatbejelentést kellett teljesíteniük az önkormányzati adóhatóság felé. Azért is fontos az adatbejelentés határidőben megtenniük, mert ennek megfelelően változhatott az Önök adófizetése.
A gazdálkodónak (társaság, egyéni cég és egyéni vállalkozó stb.), elektronikus formában kell az adatbejelentést megtennie, a magánszemélyeknek ez lehetőség. Az Elektronikus Önkormányzati Portálon / https://ohp-20.asp.lgov.hu/nyitolap / az adóbevallási, adatbejelentési információk menüpontban lehetősége nyílik arra, hogy Eger Megyei Jogú Város Önkormányzatnál, a nyilvántartott helyi építményadó adatbejelentéseit lekérdezzék, illetve megtegyék. Kérjük, szíveskedjenek leellenőrizni, hogy a változás adatbejelentését megtették-e már és ha nem, akkor ezt mielőbb pótolják! Az építményadó adatbejelentésének megtételére a portálon az „Adatbejelentés az épület, épületrész utáni építményadóról" nyomtatvány szolgál.
Olyan magánszemélyek – akik nem választják az elektronikus kapcsolattartást - használhatják az önkormányzati adóhatóság honlapjáról https://www.eger.hu/hu/adougyek letölthető „Építményadó adatbejelentési" forma nyomtatványt is, ám javasoljuk nekik is az Elektronikus Önkormányzati Portál használatát.
Honlapunkon több tájékoztató is olvasható ebben a témakörben:
1.) HIÁNYPÓTOLTATÓ ELJÁRÁS AZ ÉPÍTMÉNYADÓBAN
2.) ÉPÍTMÉNYADÓ ADATBEJELENTÉS PÓTLÁSA
3.) ÉPÍTMÉNYADÓ ADATBEJELENTÉSI HATÁRIDŐ
4.) TÁJÉKOZTATÁS ADATBEJELENTÉSI TEENDŐKRŐL
5.) HOGYAN TUDOM AZ ADATBEJELENTÉST PÓTLNI? KEDVEZMÉNYT IGÉNYBE VENNI
6.) TÁJÉKOZTATÓ AZ ADATBEJELENTÉSRŐL
7.) TÁJÉKOZTATÓ BŐVÜLŐ HELYI ÉPÍTMÉNYADÓ KEDVEZMÉNYEKRŐL
Amennyiben adózással kapcsolatosan kérdéseik merülnének fel, vagy egyeztetni szeretnének, úgy munkatársaink készséggel állnak az Önök rendelkezésére. Köszönjük, hogy adókötelezettségek betartásával és adófizetéseikkel hozzájárulnak Eger Megyei Jogú Város fejlődéséhez.
Eger, 2021. október 14.
Eger Megyei Jogú Város Önkormányzati Adóhatósága