Ugrás a fő tartalomhoz
2024. december 21. | Tamás

Elektronikusan is intézhetők a helyi adóügyek

Létrehozva: 2024. március 08.  |  Utoljára frissítve: 2024. március 08.

A helyi adóügyek személyes jelenlét nélkül is intézhetők, mert évek óta kialakításra kerültek a kapcsolattartás elektronikus csatornáit. Vannak, akiknek kötelező ezeket a csatornákat használni (pl.: gazdálkodók, egyéni vállalkozók), és vannak, akik eldönthetik (pl.: magánszemélyek), hogy a kapcsolattartásnak ezt a formáját szeretnék-e alkalmazni.


Az Elektronikus Önkormányzati Portál (továbbiakban: E-Portál) E-ÖNKORMÁNYZAT (lgov.hu) az önkormányzati rendszerben az elektronikus önkormányzati „ügyintézés helyszíne", az adózók ezen keresztül intézhetik ügyeiket a nap 24 órájában. Az E-Portálon lekérdezhetők a helyi adókkal kapcsolatos számlaegyenlegek, benyújtott bevallások és ott bankkártyával online (VPOS) rendezhetőek a fennálló fizetési kötelezettségek. Azok a magánszemélyek, akik rendelkeznek elektronikus tárhellyel (ügyfélkapu-KÜNY-tárhely) a jelzett E-Portálra „Ügyintézés bejelentkezéssel" funkcióval kell belépniük.

 

Az elektronikus kapcsolattartási kötelezettség röviden azt jelenti, hogy az ügyfél iratait a tárhelyén keresztül vagy valamely elektronikus felület igénybevételével (különféle űrlap nyomtatványok) juttatja el az önkormányzati adóhatósághoz és az adóhatóság (Adóiroda) is ugyanilyen módon juttatja el az iratokat, döntéseket, értesítéseket, adószámla-egyenlegeket az adózónak/ügyfeleknek.

 

Azok a magánszemélyek, akik nem kötelesek az elektronikus kapcsolattartásra, de rendelkeznek KÜNY-tárhellyel, az ún. Rendelkezési Nyilvántartásban* (továbbiakban: RNY) általános jelleggel is hozzájárulhatnak az elektronikus kapcsolattartáshoz.
Az elektronikus kapcsolattartással kapcsolatos rendelkezés az alábbi felületen tehető:
https://rendelkezes.gov.hu/rny-public//

 

* A Rendelkezési Nyilvántartás (RNY) az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvény (E-ügyintézési törvény) által szabályozott központi elektronikus ügyintézési szolgáltatás (KEÜSZ), mely a természetes személyek és szervezetek elektronikus ügyintézésre vonatkozó rendelkezéseit tartja nyilván.

 

Az „RNY" felületén megtalálja a korábban megtett meghatalmazásait és egyéb rendelkezéseit, valamint továbbiakat is rögzíthet. Az ügyindításhoz kérjük kattintson a „Bejelentkezés" gombra, és azonosítsa magát a Központi Azonosítás Ügynökön (KAÜ) keresztül.

 

Ezzel kapcsolatos részletes tájékoztatót itt találja: https://rendelkezes.gov.hu/rny-public/tajekoztato

 

Az ügyfélnek minden esetben először a kapcsolattartásra vonatkozó jognyilatkozatait kell rögzítenie erre szolgáló ún. e-Profiljában. Ennek keretében nyilatkozhat arról, hogy az elektronikus ügyintézést biztosító szervek milyen formában, illetve módokon érhetik el, illetve küldhetnek joghatás kiváltására alkalmas, továbbá tájékoztatási célú küldeményeket, értesítéseket.

 

Itt első lépésben a kapcsolattartási formára vonatkozó nyilatkozattal határozhatja meg, hogy mely szervtípusok alá tartozó szervekkel szemben választja az elektronikus kapcsolattartást. Felhívjuk figyelmét, hogy a rendelkezéssel érintett szervtípusok körének módosítása (szűkítése, bővítése) kihatással lehet a további, kapcsolattartással összefüggő rendelkezéseire is.

 

Célszerű az „Összes, csatlakozott együttműködő szerv és piaci szereplőt" kiválasztani, de leszűkíthető ez akár az „Helyi önkormányzatokra" is.

 

Magánszemély ügyfél – az általános rendelkezésen túl (RNY) - bármikor „kérheti", hogy a hivatal vagy önkormányzat vele elektronikusan tartson kapcsolatot olyan ügyekben, amelyeknél az elektronikus kapcsolattartás lehetséges, tipikusan ilyenek a helyi adóügyek.

 

Ilyenkor elektronikusan nyújtja be az adózó ügyfél a E- Portálról indított kérelmét, bevallását, adatbejelentését stb., de akár ePapír szolgáltatás e-Papír (gov.hu) útján is érkezhetnek az önkormányzati adóhatósághoz egyedi kérelmek stb.

 

Ha az ügyfél kezdeményezi az elektronikus kapcsolattartást, a kézbesítés következményei a konkrét ügyben ugyanazok, mintha a RNY-ben hozzájárult volt az elektronikus kapcsolattartáshoz.

 

Felhívjuk a figyelmet arra is, hogy e-mailen érkező bejelentések, kérelmek, bevallások nem minősülnek elektronikus útnak!

 

Az E-Portál működéséről és az elektronikus ügyintézés további részletekről honlapunkon olvashatnak az érdeklődők.

Előre is köszönjük szíves közreműködését.

 

Eger, 2024. március hó.

 

Eger Megyei Jogú Város Önkormányzati Adóhatósága



< Vissza
Intézze ügyeit elektronikusan!