Hagyatéki, póthagyatéki eljárás
II. Közzétételi egység: A hatósági ügyek intézésével kapcsolatos adatok
A hagyatéki ügyek intézésének elérhetőségei:
Ügyfélfogadás helye: Eger Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatal
Eger, Kossuth Lajos utca 28.
Ügyintézők: Kiss Andrea Tel.: 36/523-794 e-mail cím: kiss.andrea[kukac]ph.eger.hu
Tóth Melinda Tel.: 36/523-768 e-mail cím: toth.melinda[kukac]ph.eger.hu
Farkas Beatrix Tel.: 36/523-765 e-mail cím: farkas.beatrix[kukac]ph.eger.hu
Ügyfélfogadás időpontjai: hétfő: 13.00 – 16.00 ;
szerda: 8.00 – 12.00 ; 13.00 - 17.00,
péntek: 8.00 – 12.00
E-mail cím: hagyatek[kukac]ph.eger.hu
Honlap cím: www.eger.hu
Telefonszám: +36 (36) 523-700
Hivatali kapu használata során a Hivatal
- teljes neve: Eger Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala
- rövidített neve: EGERMJV
KRID azonosítója: 314534378
Kapcsolódó jogszabályok
2010. évi XXXVIII. törvény a hagyatéki eljárásról
A fél jogai és kötelességei, hatáskör és illetékesség: a hivatkozott jogszabály szerint
Eljárásra jogosultak/kötelezettek köre
Az eljárás akkor indul, amikor a jegyző a halottvizsgálati bizonyítvány alapján, ennek hiányában a holtnak nyilvánító vagy a halál tényét megállapító végzés alapján, vagy olyan személynek a bejelentése alapján, akinek a hagyatéki eljárás megindításához jogi érdeke fűződik, az örökhagyó haláláról értesül, majd a jegyző a hozzá becsatolt iratok alapján és a felek meghallgatása után elkészíti a hagyatéki leltárt.
A hagyatéki eljárásban érdekelt:
- Törvényes örökös(ök),
- Végrendelet szerinti örökös(ök),
- Hagyatékkal szemben hiteligényt, követelést benyújtók.
Mit kell tennie?
Az eljárás megindításakor hivatalból ismert, vagyis halottvizsgálati bizonyítványon megjelölt hozzátartozót az ügyintéző értesíti az eljárás megindulásáról, és ezzel egyidejűleg tájékoztatja az ezzel kapcsolatos teendőiről, az eljárás során az általa beszerzett adatokról, a hagyaték tárgyához tartozó ismertté vált vagyontárgyakról.
A hivatalunk eljárása a hagyaték átadásához szükséges adatfelvételre, illetve a tényállás tisztázására vonatkozik. A hagyatéki leltár felvétele során bizonyítási eljárás lefolytatásának, illetve öröklési jogvita eldöntésének helye nincs.
A hagyatékkal kapcsolatos nyilatkozatot, illetve a leltár felvételéhez szükséges adatokat elsősorban a kiértesített hozzátartozónak kell szolgáltatnia, de bármelyik öröklésben érdekelt nyilatkozatot tehet. (Nyilatkozatot annak a hozzátartozónak célszerű tennie, aki a legtöbb adattal, ténnyel rendelkezik a hagyatéki vagyonról és a többi öröklésre jogosultról.) Ha az örökhagyó után ingatlan, vagy leltározási kötelezettség alá eső vagyontárgy nem maradt, a nyilatkozattétel akkor is kötelező az eljárás lezárása végett.
A tényállás tisztázása és a szükséges adatok, iratok beszerzése után kerül sor a leltár felvételére. Ingatlan vagyon esetén az ingatlan fekvésének helye szerinti polgármesteri hivatal által, az értékelést követően kiállított jogerős adó- és értékbizonyítvány beérkezése után a hagyatéki leltárt a szükséges mellékletekkel a hivatal továbbítja az illetékes közjegyzőhöz.
A hagyatéki leltárba felvett ingatlan fekvése szerinti jegyző által kiállított adó- és értékbizonyítvánnyal szemben annak kézhezvételtől számított 15 napon belül fellebbezéssel élhet. A fellebbezésre jogosultak a fellebbezési jogukról a közléstől számított 15 napon belül írásban lemondhatnak. Fellebbezni csak a megtámadott döntésre vonatkozóan, tartalmilag azzal közvetlenül összefüggő okból, illetve csak a döntésből közvetlenül adódó jog- vagy érdeksérelemre hivatkozva lehet. A fellebbezést indokolni kell.
A jegyző a hagyatéki leltárt csak a fellebbezési határidő lejárta után, ha pedig az adó- és értékbizonyítvány ellen fellebbezéssel éltek, akkor a fellebbezés elbírálása után küldi meg a közjegyzőnek.
A hagyaték megállapítása és az örökösök részére történő átadása a közjegyző hatásköre.
Magyar állampolgár nem Magyarország területén történő elhalálozása:
A külföldön bekövetkezett haláleseteknél a hagyatéki eljárás kérelemre indul a halotti anyakönyvi kivonat és annak a hiteles fordításaként kiállított irat bemutatásával.
A hagyatékot leltározni kell, ha az örökhagyónak:
• belföldön fekvő ingatlanban (lakás, garázs, szőlő, kert, beépítetlen terület stb.) tulajdoni hányada van;
• belföldi cégjegyzékbe bejegyzett gazdasági társaságban, illetve szövetkezetben fennálló tagi (részvényesi) részesedése van;
• lajstromozott vagyontárgya van (olyan ingó dolog vagy jog, melynek meglétét közhiteles nyilvántartás igazolja pl.: engedélyhez kötött gépjármű; lőfegyver; védett műalkotás; nem tartoznak ide a bankok, pénzintézetek, biztosítók nyilvántartásai - az azokban fellelhető vagyon kérelemre leltározható);
• a törvényben megállapított öröklési illetékmentes értéket (jelenleg 300.000.-Ft/örökös) meghaladó értékű ingó vagyon;
• ha az öröklésben érdekeltek között van méhmagzat, vagy cselekvőképtelen, vagy korlátozottan cselekvőképes, vagy ismeretlen helyen lévő személy, akinek az öröklési érdeke veszélyeztetve van;
• a hagyatékot leltározni kell az öröklésben érdekelt(ek) indokolt kérelmére.
Póthagyatéki eljárás
• A póthagyaték eljárás kérelemre indul. A kezdeményező félnek igazolnia kell a halálozás tényét, a hagyatéki vagyon meglétét, illetve az eljárás lefolytatásához fűződő jogos érdekét valószínűsíteni köteles.
• Póthagyatéki eljárás lefolytatására akkor kerülhet sor, ha már volt hagyatéki eljárás, és annak befejezése után kerül elő olyan vagyontárgy, amely hagyatéki eljárás tárgya még nem volt. (A „vagyontárgy" kifejezés szorosan értelmezendő, csupán aktívumról lehet szó. Vagyontárgyon nem értelmezendők kötelezettségek, hagyatéki tartozások. Nincs helye póthagyatéki eljárás lefolytatásának elszámolásra, hitelezői igényre, kötelesrész igényre stb.)
• Az eljárás további menetében megegyezik az alap hagyatékra vonatkozó eljárással. A póthagyatéki eljárást a hagyatéki eljárás megindítására jogosultak kérhetik, illetve az eljáráshoz szükséges adatokat a kérelmező kötelezettsége szolgáltatni.
Benyújtandó dokumentumok
A jegyző által papíralapon megküldött nyilatkozat/kérelem nyomtatványt kitöltést követően, alábbiakban felsorolt (értelemszerűen felmerülő) dokumentumok csatolásával kell benyújtani:
• ha a hagyatékban gondnokság alatt álló személy van, abban az esetben, a gondnok személyi adatai és a bírósági döntés, illetve a gyámhatósági határozat,
• kiskorú örökös esetén a törvényes képviselő személyi adatai,
• ingatlan esetén az ingatlan adataira vonatkozó adatok (cím, helyrajzi szám); gépjármű, utánfutó, motorkerékpár, motorcsónak, lakókocsi, vagy egyéb jármű esetén forgalmi engedély és törzskönyv;
• lakossági folyószámla megléte esetén utolsó kivonat, (csak akkor, ha nincs halál esetére szóló rendelkezés a számlán)
• értékpapírszámla/devizaszámla kivonat másolata, vagyonjegy, részjegy, részvény, értékpapír, betétkönyv, gépkocsi nyeremény takarékbetétkönyv stb. másolata;
• gazdasági társasági tagság esetén a társasági szerződés, vagy a bírósági cégkivonat másolata
• életbiztosítás esetén a kötvény (csak akkor, ha nincs kedvezményezett megjelölve, megnevezve)
• amennyiben az elhunyt nyugdíjas volt és az utolsó havi nyugdíját nem kézbesítették, vagy utalták: nyugdíjszelvény;
• írásbeli végrendelet vagy öröklési szerződés másolata;
• a törvényes örökösök, vagy egyéb (pl.: végrendelet, öröklési szerződés, tartási szerződés) szerinti örökösök, öröklésre jogosultak pontos személyi adatai (név, születési hely, év, hó, nap, anyja neve, lakcíme),
• hitel vagy egyéb tartozás, valamint kintlévőség, követelés esetén annak létrejöttét, fennálltát igazoló okirat (pl.: hitelek, kölcsönök szerződéseit),
• fegyverhasználat esetén a rendőrség által kiállított átvételi jegyzőkönyv másolatát,
• szerzői, találmányi jogokat igazoló iratok.