Tájékoztató az adószámláról
Eger Megyei Jogú Város önkormányzati adóhatóságánál nyilvántartott adószámlájáról többféleképpen tájékozódhat. Ön leggyakrabban az elektronikusan (ÖHP felületen) lekérdezhető adószámlával, a postán küldött adószámla-kivonattal találkozhat. Szeretnénk segíteni a közölt adatok, például az aktuális tartozás, vagy a túlfizetés értelmezésében, így jelen tájékoztatókban összefoglaltuk az adószámlával kapcsolatos információkat.
Az önkormányzati adóhatóság által vezetett adószámlán nemcsak az egyes befizetések, kiutalások, átvezetések, hanem a kötelezettségek, visszaigénylések is megjelennek. A nyilvántartás ezeknek a tételeknek részletes, illetve egyenlegszintű kimutatására szolgál. Az adószámla fogalmát az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény 7. §. 5. pontja szabályozza.
/adószámla: az az önkormányzati adóhatóság által vezetett, az adózói fizetési kötelezettség és költségvetési támogatási igény, valamint az azokkal összefüggő pénzforgalom tételes, illetve egyenleg szintű kimutatására szolgáló nyilvántartás/
Ha adott már be helyi adóbevallást (HIPA, IFA), adatbejelentést (Építményadó) illetve bejelentkezést (HIPA, IFA) az önkormányzati adóhatósághoz, esetleg adók módjára behajtásra kimutatott tartozást, vagy illetéket kellett fizetnie Hivatalunk felé vagy teljesített már helyi adó befizetést, akkor biztos lehet benne, hogy Ön is rendelkezik már adószámlával.
Az adóhatóság az adószámlán tartja nyilván az adókötelezettségeket, beleértve a helyi adókat és az egyéb fizetési kötelezettségeket is, az ezekkel kapcsolatos befizetéseket és kiutalásokat, átvezetéseket. Ezek adózónként és ezen belül adónemenként (adószámlánként) elkülönítve szerepelnek.
Az adószámlán szerepel minden olyan adat, amiből megállapítható, hogy milyen formában, milyen gyakorisággal nyújtott be bevallást (HIPA, IFA), vagy adatbejelentést (építményadó), illetve bejelentkezést (HIPA, IFA) az adózó, a bevallások és adatbejelentések alapján mennyi adót kell vagy kellett fizetni, a kötelezettségeket mikor és milyen összegben kell vagy kellett teljesíteni, az egyes kötelezettségeket mikor, hogyan, milyen mértékben és határidőben teljesítette az adózó.
Az Elektronikus Önkormányzati Portál /ÖHP/az önkormányzati helyi adó ügyekben az elektronikus önkormányzati ügyintézés helyszíne. Az adózó vagy meghatalmazottja a Portálról tudja az bejelentési kötelezettségének megtételét indítani: https://ohp-20.asp.lgov.hu/nyitolap.
Az online ügyintézéshez szükséges a Központi Azonosítási Ügynökön (KAÜ) keresztüli azonosítás. A Portál /EÖP/ minden adózó számára elérhető, itt is megvalósulhat az adófizetési kötelezettségek online lekérdezése és befizetése.
Adóegyenleg-lekérdezés
A szolgáltatás kiválasztásakor az ügyfélnek lehetősége van saját vagy az általa képviselt adózó kiválasztott településhez tartozó helyi adóegyenlegének lekérdezésére, amely nem igényel ügyintézői közreműködést, az ASP ADÓ szakrendszerből automatikusan kerül teljesítésre az adatszolgáltatási kérés. Saját adóegyenleg lekérdezése esetében a háttérben ellenőrzésre kerül a RNY alaprendelkezés, és amennyiben ott az elektronikus ügyintézésre vonatkozóan kizáró rendelkezést tett az ügyfél, az ÖHP hibaüzenetben tájékoztatja az ügyfelet a szolgáltatás igénybevételi korlátozásáról. Amennyiben nincs kizáró rendelkezés az RNY-ben, az ügyfélnek meg kell adnia az adóazonosító jelét.
Képviselt adóegyenlegének lekérdezésekor a nem természetes személy (pl. cég) esetében a természetes személy RNY rendelkezésben tett kizáró rendelkezés esetén is tovább engedni az ügyfelet a rendszer, mivel a tiltást magánszemélyként tette. Ezt követően az ASP ADÓ automatikusan ellenőrizni a meghatalmazás/képviselet meglétét a nyilvántartásában és visszaadja az adózó egyenlegét vagy meghatalmazás hiányában hibaüzenetet ad, ami megjelenik a Portálon.
HOGYAN TUDOM LEKÉRDEZNI AZ ADÓEGYENLEGEMET?
HOGYAN TUDOM LEKÉRDEZNI KÉPVISELTEM ADÓEGYENLEGÉT?
ADÓEGYENLEG-LEKÉRDEZÉS
A szolgáltatás használatának lehetőségei:
• Az ügyfél lekérheti Eger Megyei Jogú Város Önkormányzatához tartozó helyi adóegyenlegét.
• A szolgáltatás keretén belül lehetőség nyílik a saját és képviselt adózó(k) adószámla kivonatának lekérdezésére is.
A szolgáltatás használatának feltételei:
• Rendelkeznie kell KAÜ-regisztrációval, hogy be tudjon lépni a portálra, valamint igénybe vehesse a beküldéssel kapcsolatos elektronikus szolgáltatásokat.
• Az adóegyenleg-lekérdezés szolgáltatás csak bejelentkezést követően érhető el.
• A lekérdező személyes azonosító adatai (születési név, anyja neve, születési hely és dátum) az önkormányzat adó nyilvántartásában hibátlanul (a közhiteles nyilvántartásokkal megegyezően) szerepeljenek.
• Amennyiben képviselőként szeretne adóegyenleget-lekérdezni, az E-önkormányzat portál SZEREPKÖR menüpontja alatt végezze el a kiválasztást.
Bővebb információt a következő oldalakon talál:
o HOGYAN TUDOK MÁS TERMÉSZETES SZEMÉLY NEVÉBEN ÜGYET INTÉZNI?
o HOGYAN TUDOK CÉG NEVÉBEN ÜGYET INTÉZNI?
o HOGYAN TUDOK CÉG NEVÉBEN CÉGKÉNT ÜGYET INTÉZNI?
o HOGYAN TUDOK EGYÉNI VÁLLALKOZÓ NEVÉBEN ÜGYET INTÉZNI?
o HOGYAN TUDOK INTÉZMÉNY NEVÉBEN ÜGYET INTÉZNI?
Az E-önkormányzat portál a közhiteles nyilvántartásokban és az ASP ADÓ-szakrendszerben megvizsgálja a képviseletet a nyilvántartásokban.
Figyelem! 2020 január 1-től a NAV felé is benyújtható az önkormányzati adóhatóság előtt helyi iparűzési adóügyben eljárni jogosult állandó meghatalmazottra vonatkozó bejelentés. A bejelentés csak a helyi iparűzési adóra érvényes (a többi adónem tekintetében eljárási jogosultságot nem keletkezett) így az E-önkormányzat portál ügykövetés, adóegyenleg-lekérdezés, valamint adóbevallási információk szolgáltatásainak használatára sem jogosít.
Az egyenleg-lekérdezés folyamata: (erről bővebben itt olvashat.)
1. Jelentkezzen be az E-önkormányzat portálra.
2. Amennyiben képviselőként (meghatalmazottként) jár el válasszon Szerepkört.
3. Kattintson az ADÓEGYENLEG LEKÉRDEZÉS menüpontra.
4. Válassza ki az EGYENLEG TÍPUS-át (Egyszerű vagy Részletes).
5. Kattintson a LEKÉRDEZÉS gombra.
6. Megjelenik az Adószámla kivonat PDF formátumban.
Figyelem! Lekérdezés előtt engedélyezze a böngészőben a felugró ablakok használatát, mert az adószámla kivonat PDF-formátumban, felugró ablakként jelenik meg.
A szolgáltatás használatának feltételei:
• Személyes vagy képviselő általi adóegyenleg lekérdezésére csak abban az esetben van lehetősége, ha a személyes adatok az önkormányzat adórendszerében hibátlanul (a közhiteles nyilvántartásokkal megegyezően) szerepelnek.
• Képviselőként/meghatalmazottként történő lekérdezésnél az önkormányzathoz a képviselet/meghatalmazás bejelentése megtörtént.
Egyenleg típusok:
• Egyszerű: Az egyszerűsített formátumú Adószámla kivonat időszakonkénti összesítésben tartalmazza azokat a tételeket, amelyek könyvelése, befizetése vagy visszatérítése már ténylegesen realizálódott.
• Részletes: A részletes formátumú Adószámla kivonaton tételesen megjelennek az adott év könyvelési és pénzforgalmi tételei, továbbá láthatók rajta a véglegesítés alatt álló és rendezetlen utalás analitika tételek is, amelyek a túlfizetések rendezéséhez (visszafizetés, átvezetés) kapcsolódnak.
Az Adószámla kivonatok tartalma:
• Az Adószámla kivonatok fejrészében megjelenik az önkormányzat neve címe, a készítés időpontja, a könyvelési azonosító (vagy mutatószám), az adóazonosító, és az időszak megjelölése, amelyről a kivonat készült.
• A kivonaton adószámlánkénti bontásban szerepel
o a számla fejlécében az adónem megnevezése és a pénzforgalmi számla száma
o az adófizetési kötelezettséget megalapozó bevallások, adatbejelentések fontosabb adatai
- önadózásos adónemek esetén a tárgyidőszaki bevallások közt láthatók a korábbi éveket érintő, de tárgyévben beérkezett bevallások is
- a bevallás sorok elején * jelzi, hogy az adott bevallás/adatbejelentés az utolsó állapot
o pénzforgalmi és könyvelési tételek és ezek egyenlege alapján a Számla egyenlege, a túlfizetés összege vagy a fizetendő összege, az esedékesség időpontja szerinti bontásban.
o számla befizető azonosítója
• Könyvelési tételek (+előírás/ - törlés) adatai:
o Esedékesség
o Változás kód - A kivonat végén minden rövidítés magyarázata szerepel
o Tételjelző – az adókötelezettséggel kapcsolatos fontos információt tartalmaz
o Összeg
o Év – Az adókötelezettség időszakát jelöli
o Könyvelés dátuma
• Pénzforgalom adatai
o A pénzforgalom felirat mellett szerepel az adott adónemben könyvelt utolsó számlakivonat dátuma
o Fizetés dátuma
o Származási hely kód- a kivonat végén minden rövidítés magyarázata szerepel
o A Kivonat száma (az önkormányzat bankszámla kivonatának száma az egyeztetéshez)
o Összeg
• Véglegesítés alatt álló tételek
o Az önkormányzathoz beérkezett bejelentésekhez/bevallásokhoz kapcsolódó még nem végleges tételek szerepelnek itt. A tételek csak a feldolgozás tényét. és aktuális állapotát tükrözik. Véglegesítést követően a tételek átkerülnek a könyvelési tételek közé.
o Irány (előírás/törlés)
o Összeg
o Iktatószám
o Megjegyzés
• Rendezetlen utalásanalitika tételek
o Az adózó túlfizetésének visszatérítésével vagy más adónemre történő átvezetésével kapcsolatos, folyamatban lévő tételek szerepelnek a listában
o Állapot – azt jelzi, hogy a túlfizetés rendezése milyen állapotban van (a kivonat végén minden rövidítés magyarázata szerepel)
o Származási hely – azt jelöli, hogy befizetett összeg visszautalásáról van szó, vagy korábban előírt adó törléséből származik a túlfizetés
o Utalás kód - a kivonat végén a használt kódok megnevezése szerepel
o Összeg
• Folyamatban lévő elektronikus befizetések
o Tranzakció dátuma: a tényleges fizetés dátuma (nem az önkormányzat számláján történő jóváírás dátuma)
o Összeg
o Státusz – a kivonat végén szerepel a rövidítések magyarázata (S. jelöli a sikeres befizetést)
o Forrás - OHP/Űrlap jelöli azt hogy az ADÓK,DÍJAK, ILLETÉKEK menüből történt a befizetés indítása, vagy Űrlap beküldésekor.
Figyelem!
• Sikertelen lekérdezés esetén, amennyiben az alábbi hibaüzenetek valamelyike jelenik meg, célszerű az önkormányzatnál adategyeztetést kezdeményezni az Adóügyi űrlapok között található „Adategyeztetés önkormányzati adóügyben" űrlap online beküldésével. Az űrlap nem használható új meghatalmazás, vagy képviselet bejelentésére!
Jogosultság hiányához, vagy személyi azonosító adatok hibájához kapcsolódó hibaüzenetek:
• „A lekérdező Ügyfél azonosítója nem szerepel <Példa EGER MJV Önkormányzata > Adó szakrendszerben!"
• „A lekérdezett Ügyfélhez nincs képviseleti jogosultsága <Példa EGER MJV Önkormányzata> Adó szakrendszerben!"
• „A lekérdező Ügyfél 4T adatai nem egyeznek <Példa EGER MJV Önkormányzata> Adó szakrendszerben rögzített adatokkal!"
1996. évi XX. tv szerint a (4T) természetes személyazonosító adat a polgár
1. családi és utóneve, születési családi és utóneve,
2. születési helye,
3. születési ideje és
4. anyja születési családi és utóneve
Megjegyzések a használatához: Amennyiben egyéni vállalkozása megszűnt, vagy szünetel, úgy javasoljuk, hogy használja a Saját néven (magánszemélyként) szerepkört a funkció eléréséhez.
Tájékoztatjuk, hogy Eger Megyei Jogú Város honlapján www.eger.hu => Adóügyek a központi és egri helyi adójogszabályokról, önkormányzati adókkal kapcsolatos tájékoztatókról, információkról, elektronikus és papír alapú bevallási és adatbejelentési nyomtatványokról, elektronikusan intézhető ügyekről, beadványokról, adófizetésről részletesen tájékozódhat. Itt HÍRLEVÉL-re is fel lehet iratkozni, ez későbbiekben segíthet az információk időben történő megszerzésében.
Előre is köszönjük, hogy az adókötelezettségeinek pontos teljesítésével, valamint befizetett adójával hozzájárul Eger Megyei Jogú Város fejlődéséhez.
Eger, 2022. február 14.
Eger Megyei Jogú Város Önkormányzati Adóhatósága