Ugrás a fő tartalomhoz
2024. december 22. | Zénó

Tájékoztató a 2007. évi gépjárműadó változásról

Létrehozva: 2012. december 31.  |  Utoljára frissítve: 2019. április 02.

2007. adóévtől jelentős változás következik be a gépjármű-adóztatás területén!


Az egyes pénzügyi törvények módosításáról szóló 2006. évi LXI. törvény több vonatkozásban is megváltoztatja a 2007. évtől hatályos gépjárműadóról szóló 1991. évi LXXXIII. törvény (Gjt.) szabályait.

 

A személygépkocsik és a motorkerékpárok vonatkozásában a közteherviselés és az igazságosság elvének való megfelelés érdekében az adóteher a gépjármű „értékéhez" igazodik, melyet leginkább a jármű hajtómotorjának kW-ban kifejezhető teljesítménye és a gyártási év szerint differenciált adómérték fejez ki. Az adómérték és adóalap-változás következményeként 2007. évtől ún. adóteher-átrendeződés következik be, az értékesebb gépkocsik és motorkerékpárok után a jelenleginél magasabb, míg a kevésbé értékes gépkocsik után alacsonyabb adóteherszint érvényesül. A törvény tárgyi hatálya bővítésre került azáltal, hogy a 250 cm3 alatti, rendszámtáblával ellátott motorkerékpárokra is kiterjed, így 2007-től valamennyi, rendszámtáblával ellátott motorkerékpár után adót kell fizetni.

 

A törvény szerint a személygépkocsik és a motorkerékpárok esetén az adó alapja – a jelenlegi önsúly helyett – a gépjármű hatósági nyilvántartásban feltüntetett, kW-ban kifejezett teljesítménye. Amennyiben a hatósági nyilvántartásban a teljesítmény nem kW-ban, hanem LE-ben van feltüntetve, a LE-ben kifejezett teljesítményt 1,36-tal kell osztani, és a kerekítés általános szabályai szerint egész számra kerekítve kell meghatározni a kW értéket. Változatlan marad az adó alapja az autóbusz, nyergesvontató, lakópótkocsi - az önsúly –, illetve a tehergépjármű–önsúly+raksúly 50%-a– vonatkozásában.

 

Személygépkocsik és motorkerékpárok esetén a mai egységes – 1200 Ft/100 kg-os – adómértéket, a gépjármű gyártási éve szerint differenciált adómérték váltja fel.

 

Az adó mértéke a teljesítmény szerinti adóalap után a gépjármű

 

- gyártási évében és az azt követő 3 naptári évben (2004-2007 években gyártott járművek) 300 Ft/kilowatt

- gyártási évet követő 4-7. naptári évben (2000-2003 években gyártott járművek) 260 Ft/kilowatt

- gyártási évet követő 8-11. naptári évben (1996-1999 években gyártott járművek) 200 Ft/kilowatt

- gyártási évet követő 12-15. naptári évben (1992-1995 években gyártott járművek) 160 Ft/kilowatt

- gyártási évet követő 16. naptári évben és az azt követő naptári években (1991-ben és az előtt gyártott járművek) 120 Ft/kilowatt.

 

Az autóbusz, a nyergesvontató, a lakópótkocsi és a tehergépjármű vonatkozásában az adó mértéke továbbra is 1200 Ft lesz minden megkezdett 100 kg után.

 

Jelentős átalakítás történt az adókedvezményi rendszerben is. A személygépkocsik illetve motorkerékpárok után megszűnik a mai 20%-os, 30%-os vagy 50%-os kedvezmény.

 

A tehergépjárművek, autóbuszok vonatkozásában a mai környezetvédelmi rendszer struktúrája megmarad azzal, hogy a mára elavult konstrukciójú EURO-II-es, azaz „4" környezetvédelmi besorolású tehergépjárművek, autóbuszok utáni adókedvezmény megszűnik.

 

A törvény szerint az EURO-III-as („5", „6", „7", „8") környezetvédelmi besorolású tehergépjárművek, autóbuszok után a mai 30%-os kedvezmény helyett 20%-os kedvezmény, míg az EURO-IV-es és EURO-V-ös („9", „10", „11", „12") környezetvédelmi besorolású tehergépjárművek, autóbuszok után 30%-os kedvezmény jár.

 

A nyergesvontató utáni magasabb kedvezményi mértékrendszer továbbra is fennmarad azzal a korrekcióval, hogy az EURO-II-esek után megszűnik a kedvezmény, míg az EURO-III-asok után 30%-os, az EURO-IV vagy EURO-V-ösök után pedig 50%-os kedvezmény jár.

 

Változik a súlyos mozgáskorlátozottsághoz kapcsolódó mentességi szabályozás. Csak a súlyos mozgáskorlátozott személy vagy a súlyos mozgáskorlátozott kiskorú személyt szállító, vele közös háztartásban élő szülő, nevelőszülő, mostoha-, örökbefogadó szülő tulajdonában lévő (kizárólag polgári jogi tulajdonos), egy darab 100 kW teljesítményt el nem érő és nem személytaxi besorolású személygépkocsi után jár a mentesség. Ha a mentességre jogosult tulajdonában több személygépkocsi is van, ezek közül a legkisebb teljesítményű után jár a mentesség.

 

A módosulás eredményeként a közeli hozzátartozó, élettárs vagy eltartási szerződésen alapuló kötelezett személyt, mint a súlyos mozgáskorlátozott személyt szállító adóalanyt a jövőben a mentesség nem illeti meg.

 

Felhívjuk Adózóink figyelmét, hogy a 35/2000. (XI. 30.) BM rendelet alapján a gépjármű értékesítése esetén az eladónak (is!) 15 napon belül bejelentési kötelezettsége van az Okmányiroda felé! Amennyiben a gépjármű értékesítése esetén sem az eladó, sem a vevő nem tesz eleget bejelentési kötelezettségének, a Gjt. alapján a bejelentés évének utolsó napjáig az eladó marad az adó alanya.

 

Tájékoztatjuk Tisztelt Adózóinkat, hogy a fizetési kötelezettségeket tartalmazó Belügyminisztérium adatain alapuló „Határozatokat" az Adóiroda előreláthatólag február első felében postázza! A változás Eger városában több mint 26 ezer gépjárművet fognak érinteni. A befizetéshez szükséges csekkeket a 2007. első féléves Fizetési Értesítőkkel együtt, március első napjaiban kapják kézhez adózóink.

 



< Vissza
Intézze ügyeit elektronikusan!